تحلیف نخستین دوره داوران حرفه‌ای توسعه حل اختلاف استان کرمان برگزار شد

15:41 - 21 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۹۶۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تحلیف نخستین دوره داوران حرفه‌ای توسعه حل اختلاف استان کرمان برگزار شد
آیین تحلیف ۷ نفر از داوران حرفه‌ای توسعه حل اختلاف در استان کرمان به صورت همزمان با سراسر کشور برگزار شد.

خبرگزاری میزان - در آیینی با حضور رئیس کل دادگستری استان، معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کل استان و با حضور ویدئو کنفرانس ریاست قوه قضاییه، آیین تحلیف ۷ نفر از داوران حرفه‌ای توسعه حل اختلاف در استان کرمان به صورت همزمان با سراسر کشور برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در سخنانی گفت: نهاد داوری یکی از نهاد‌های پرخیر و برکت برای مردم و دستگاه قضایی خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی افزود: داوران حرفه‌ای استان کرمان از بین قضات باتجربه استان هستند که بدون شک تجربیات و آموخته‌های آنان در توسعه کیفیت داوری بسیار موثر خواهد بود.

معاون قضایی رئیس کل و رییس توسعه حل اختلاف استان کرمان نیز گفت: در استان کرمان طی سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۶۵ نفر متقاضی پذیرش در آزمون داوری بوده اند که از این تعداد ۱۳۷ نفر در مصاحبه پذیرش شده اند.

مهدی تقی زاده با اشاره به این مطلب که در حال حاضر مجوز فعالیت ۹ نفر از داوران که از قضات بازنشسته هستند صادر گردیده است، اظهارکرد: در قوانین جمهوری اسلامی ایران در مواد ۴۵۴ الی ۵۰۱ قانون آیین دادرسی مدنی باب هفتم به بحث تعیین داور پرداخته است در این خصوص می‌توان گفت گاهی داور، شخصیتی حقیقی است؛ یعنی طرفین قرارداد فردی را بعنوان داور انتخاب و در متن قرارداد به آن اشاره می‌کنند و گاهی به صورت شخصیت حقوقی است یعنی شرکت یا مؤسسه‌ای را به عنوان داور تعیین می‌کنند تا در صورت بروز اختلاف میان آنان داوری کند.

وی یادآور شد: منظور از داوری حقوقی از نظر حقوقی و قواعد دادرسی مدنی به معنای فصل خصومت توسط غیر قاضی و بدون رعایت تشریفات رسمی رسیدگی است به بیان دیگر، داوری عبارت است از رفع اختلاف فی مابین اصحاب دعوی از طریق واگذاری آن به حکمیت اشخاصی که طرفین دعوی آن‌ها را به تراضی خود انتخاب می‌کنند.

معاون قضایی رئیس کل و رییس توسعه حل اختلاف استان کرمان ضمن اشاره به این مطلب که در میان مجموعه قوانین کشور از گذشته‌های دور موضوع داوری دارای اهمیت خاصی بوده است، گفت: انتخاب داور در هر مرحله اعم از زمان انعقاد قرارداد یا در زمان اجرای مفاد آن و حتی پس از طرح دعوی در دادگاه امکان پذیر است.

گفتنی است؛ در این آیین آقایان حسنخانی، صفری، رجبیان، قتلوئی، کارزاری، شمس و پورهنری به عنوان نخستین داوران حرفه‌ای استان کرمان معرفی شدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *